اسمز معکوس چیست و سیستم های RO چگونه کار می کنند؟

۹ آبان, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

فرآیند اسمز معکوس (Reverse Osmosis) یکی از موثرترین روش‌های تصفیه آب برای حذف آلاینده‌ها از آب به شمار می‌آید. این فناوری با استفاده از فیلترهای نصب شده در سیستم‌های RO، مواد جامد، ذرات معلق، مواد آلی، مواد شیمیایی و آلاینده‌های مختلف را از آب حذف می‌کند. سیستم‌های RO به طور گسترده در خانه‌ها، تجارت، و حتی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مراحل عملکرد یک سیستم RO به صورت زیر است:

  1. فراوری پیشیافت: آب وارد سیستم می‌شود و از ذرات معلق، مواد جامد، و ذرات بزرگ‌تری که ممکن است فیلتر RO را مسدود کنند، پیش‌تصفیه می‌شود.
  2. اسمز معکوس: آب تحت فشار قرار می‌گیرد و از طریق ممبران اسمز معکوس عبور می‌کند. این ممبران ترکیبی از پورهای نانومتری دارد که اجازه عبور آب را می‌دهند و ذرات و آلاینده‌ها را از جریان آب جدا می‌کنند.
  3. آب خروجی: آب تصفیه شده به عنوان آب خروجی از سیستم خارج می‌شود. این آب تصفیه شده بسیار نقیض آب تصفیه نشده و بسیار کمپا به آلاینده‌ها و املاح معدنی مانند سدیم و کلر می‌ماند.
  4. آب کناری (آب بازیافتی): یک بخش از آب تصفیه شده به عنوان آب کناری تخلیه می‌شود. این کار به پاکسازی ممبران RO از ذرات رسوبی کمک می‌کند و از آب تصفیه شده برای تزریق مجدد در فراوری پیشیافت یا مصرف متناوب در سیستم‌های صنعتی استفاده می‌شود.

سیستم‌های RO بسیار موثر در حذف آلاینده‌های مختلف از آب هستند، اما مهمترین نکته این است که ممکن است آب تصفیه شده تا حدودی خالص باشد و از آلاینده‌ها و املاح معدنی معمولاً خالص‌تری فراهم کند. توجه به کیفیت ممبران RO و میزان تصفیه آب می‌تواند در انتخاب یک سیستم RO مناسب بسیار مهم باشد. همچنین، مراقبت و نگهداری منظم از ممبران و سیستم RO نیز برای ادامه عملکرد بهینه آن بسیار حیاتی است.

اسمز معکوس چیست؟

RO یک روش تصفیه آب فیزیکی است که از یک ممبران نیمه تراوا برای حذف آلاینده‌ها از آب استفاده می‌کند. در این فرآیند، آب تحت فشار قرار داده می‌شود و از طریق ممبران RO عبور می‌کند. این ممبران دارای پورهای نانومتری است که به اندازه کافی کوچک هستند تا آب را عبور دهند اما ذرات و آلاینده‌ها را نشانه بگیرند و از آب جدا کنند. به این ترتیب، آب تصفیه شده تا حداکثری خالص می‌شود و آلاینده‌ها و ذرات معلق حذف می‌شوند.

این فناوری برای حذف آلاینده‌های مختلف از آب بسیار موثر است و در مورد تصفیه آب آکواریوم، تصفیه آب آشامیدنی، و کاربردهای صنعتی متنوع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تصفیه آب، اسمز معکوس به عنوان یک فرآیند مؤثر در بهبود کیفیت آب و حفظ سلامتی انسان‌ها و محیط زیست تأثیرگذار است.

سیستم های اسمز معکوس چگونه کار می کنند؟

سیستم‌های اسمز معکوس آلاینده‌ها را با عبور دادن آب فیلتر نشده از طریق یک غشای نیمه تراوا با فشار بالا حذف می‌کنند. سیستم های RO اغلب دارای چندین مرحله از فیلتراسیون برای حذف آلاینده های اضافی در طول فرآیند هستند.

مراحل فیلتراسیون سیستم اسمز معکوس

اگرچه اسمز معکوس به تنهایی یک روش فیلتراسیون قوی است، اما این فرآیند همه آلاینده‌ها را حذف نمی‌کند، به همین دلیل اکثر سیستم‌های RO از 3 تا 4 مرحله فیلتراسیون استفاده می‌کنند.

1-فیلتر رسوب

فیلتر رسوب، مرحله ای است که قبل از تصفیه اصلی، ذرات بزرگ مواد جامد مانند خاک و زباله را به خود می‌کشد. بدون فیلتر رسوب، این ذرات ممکن است به غشای اسمز معکوس حساس آسیب برسانند.

2-فیلتر کربن

سیستم‌های اسمز معکوس (RO) از فیلترهای کربن فعال برای حذف مواد شیمیایی آلی مانند علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند.

3-غشای اسمز معکوس

غشای اسمز معکوس یک قسمت اساسی در سیستم‌های RO است که این فرآیند فیلتراسیون را امکان‌پذیر می‌کند. در این فرآیند، آب تحت فشار بالا از طریق غشای نیمه تراوا عبور می‌کند تا فقط آب تصفیه شده اجازه عبور داشته باشد. این فرآیند به طور موثر‌تری نسبت به روش‌های میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون عمل می‌کند و فقط به ذرات با اندازه بسیار کوچک 0.0001 میکرومتر اجازه عبور می‌دهد.

4-معدنی سازی مجدد

فرآیند اسمز معکوس به خوبی آلاینده‌ها را از آب حذف می‌کند، اما به علت این کارآیی، مواد معدنی مفید نیز از آب دفع می‌شوند، از جمله موادی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم. برای بازگرداندن مواد معدنی سالم به آب، برخی از سیستم‌های RO از فناوری معدنی‌سازی مجدد استفاده می‌کنند که تعادل pH و قلیاییت آب را بهبود می‌بخشد و باعث بهبود طعم آب می‌شود. باید توجه داشت که همه سیستم‌های RO از این فناوری معدنی‌سازی مجدد استفاده نمی‌کنند، بنابراین قبل از خرید باید بررسی کنید که آیا این برای شما مهم است یا خیر.

سیستم های اسمز معکوس چه چیزی را حذف می کنند؟

فرآیند اسمز معکوس معمولاً تمام ترکیبات آلی، ویروس‌ها و اکثر مواد معدنی را حذف می‌کند. اما بلکه برای حذف مواد شیمیایی مانند کلرامین‌ها، ترکیبات آلی جاذب VOCs (ترکیبات آلی متحرک)، PFOS و PFOA (مواد آلی فلوریده)، سیستم‌های اسمز معکوس از فیلترها و تکنولوژی‌های دیگری استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که سیستم‌های RO اغلب دارای مراحل متعدد فیلتراسیون هستند تا این آلاینده‌ها نیز حذف شوند و آب تصفیه شده با کیفیت بالاتری تولید شود.

ما اکیدا توصیه می کنیم سیستمی را انتخاب کنید که دارای فناوری معدنی سازی مجدد باشد.

چیاوان

آیا به سیستم اسمز معکوس نیاز دارم؟

روش اسمز معکوس یکی از روش‌های قدرتمند تصفیه آب است و سیستم‌های RO می‌توانند از آن برای بهبود ایمنی و کیفیت آب لوله‌کشی در منازل، محیط‌های کاری و هر مکان دیگری که مناسب می‌دانند، استفاده کنند.

تصمیم به استفاده از یک سیستم اسمز معکوس یا هر نوع فیلتر آب دیگری بستگی به آلاینده‌های موجود در آب شما دارد. می‌توانید یک گزارش کیفیت آب محلی درخواست کنید تا بفهمید کدام آلاینده‌ها در آب شما وجود دارند و آیا نیاز به یک سیستم فیلتراسیون دارید یا خیر. اگر آلاینده‌ها برای شما موضوع نگران ککنده ای هستند، می‌توانید از انواع مختلف فیلترهای آب مانند سیستم‌های کل خانه، زیر سینک، و کانتر نگاه کنید تا ببینید کدام گزینه برای منزل شما بهتر است. ممکن است بیابید که یک فیلتر کمتر قدرتمند نیز کار می‌کند، اما اگر آرامش بیشتری می‌خواهید، می‌توانید همیشه به سیستم RO روی آورید.

اگر سیستم RO را انتخاب می‌کنید، توصیه می‌شود یک سیستم دارای فناوری معدنی‌سازی مجدد باشد. بدون این فناوری، سیستم RO ممکن است مواد معدنی سالم را حذف کند که به بهبود طعم آب لوله‌کشی کمک می‌کند. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، می‌توانید سیستم اسمز معکوس Make Water را بررسی کنید که دارای فناوری معدنی‌سازی مجدد به همراه عملکرد استثنایی است. این سیستم تایید شده است که آلاینده‌ها را به میزان 5 برابر بیشتری نسبت به سایر سیستم‌های RO حذف می‌کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.