آیا استفاده از آب تصفیه شده برای آکواریوم ماهی ها بی خطر است؟

۵ آبان, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آب تصفیه شده آکواریوم

“فکر نکنید خیلی طول می‌کشد تا کسی که یک آکواریوم ماهی دارد، اطلاعات مهمی در مورد شیمی آب یاد بگیرد. در واقعا، فردی که ماهی نگهداری می;کند، درحال یادگیری وظایف تخصصی تصفیه‌کننده آب شهری است . البته در مقیاس خیلی خیلی کوچکتر و برای یک مصرف‌کننده متفاوت. مشخص است که ماهی‌ها و انسان‌ها نیازهای متفاوتی از آب دارند اما این باعث نمیشود تا مردم تعجب کنند که آیا یک سیستم تصفیه‌کننده آب خانگی، آب مناسبی برای ماهی‌ها ایجاد می‌کند یا خیر؟”

خبر خوب این است که آب فیلتر شده به راحتی در سیستم‌های آکواریوم آب شیرین، دریایی و صخره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای راه‌اندازی آکواریوم آب شیرین، استفاده از آب فیلتر شده که پیش‌از آن کلر آن حذف شده باشد، از نیاز به افزودن قطرات دکلره به آب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، آب فیلتر شده پیش‌تر از آلاینده‌های دیگری مانند فلزات سنگین و رسوبات پاک شده است، که آن را برای آکواریوم شما مناسب می‌سازد.

تنها جایی که ممکن است با استفاده از آب تصفیه شده به مشکل بخورید، وقتی است که پای استفاده از فیلترهای اسمز معکوس وسط باشد، زیرا این فیلترها همه چیز را از آب حذف می‌کنند، حتی مواد معدنی مهم و مفید مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم. همانطور کهاین مواد برای انسان‌ها مهم است، این مواد معدنی برای ماهی‌های شما نیز حیاتی هستند و باید به آب اضافه شوند. خوشبختانه، برخی از سیستم‌های اسمز معکوس و کلاریوم مانند OptimH2O و Make Water دارای قابلیت افزودن مواد معدنی مجدد هستند که به طور خودکار مواد معدنی مهم را به آب اضافه می‌کنند. این باعث می‌شود ماهی‌های شما شاداب باشند.

اگر شما یک آکواریوم آب شور دارید، شروع با آب فیلتر شده باعث می‌شود تعادل مناسب نمک را بسیار آسان‌تر ایجاد کنید.به این دلیل که هنگام اضافه کردن نمک به مخزن، نیازی به در نظر گرفتن مقدار نمکی که ممکن است از قبل در آب وجود داشته باشد، ندارید. انگار که از نقطه صفر شروع می‌کنید.

آب آشامیدنی فیلتر شده را می توان با خیال راحت در سیستم های آکواریوم آب شیرین، دریایی و صخره ای استفاده کرد.

چیاوان

ماهی و کلر

ماهی‌ها از آب به شکلی متفاوت نسبت به انسان‌ها استفاده می‌کنند. وقتی انسان‌ها آب می‌نوشند، ابتدا از طریق دهان آن را می‌بلعند و سپس از معده و سیستم گوارشی خود عبور می‌دهند. قبل از جذب در جریان خون، آب توسط کلیه‌ها فیلتر می‌شود. در مقابل، اکثر ماهی‌ها آب را از طریق آبشش جذب می‌کنند و آن را مستقیماً به جریان خون خود می‌فرستند.

بنابراین، مهمترین نکته این است که مواد شیمیایی معمولاً مورد استفاده برای تصفیه آب، به عنوان مثال کلر و کلرامین، در حالی که برای انسان‌ها در مدت کوتاه بی‌خطر هستند، برای ماهی‌ها سمی می‌باشند. توجه به این نکته مهم است که اگر آب حاوی کلر یا کلرامین به طور مستقیم وارد جریان خون ماهی شود، می‌تواند سمی باشد.

یکی از راه‌های تصفیه آب از کلر این است که اجازه داده شود آب در آکواریوم بماند تا مواد شیمیایی از آن حذف شود، با این حال این همیشه منجر به داشتن آب بدون کلر نمی‌شود. گاهی اوقات درصدی از کلر حتی پس از چند روز در آب باقی می‌ماند.

با این وجود، کلرامین چیست؟ کلرامین، که برای بیش از یک قرن مورد استفاده قرار گرفته است، به عنوان یک تصفیه‌کننده آب بصورت گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماندگاری آب را افزایش می‌دهد. تنها راه مؤثر برای حذف کلرامین از آب، استفاده از فیلتر آب است. به عنوان مثال، سیستم‌های تصفیه آب خانگی که از تکنولوژی اسمز معکوس استفاده می‌کنند، باید هم کلر و هم کلرامین را از آب حذف کنند.

اگر برخورد با کلر و کلرامین تنها عامل مؤثر بر روی سلامتی ماهی‌های شما است، آب تصفیه آب خانگی ممکن است به خوبی عمل کند. اما عوامل خارجی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بر ترکیب شیمیایی آب در مخزن ماهی تأثیر بگذارند و باید در نظر گرفته شوند.

تعادل همه چیز است

صحیح است که سطح pH در محیط آکواریوم برای سلامت ماهی‌ها بسیار اهمیت دارد و ماهی‌های مختلف به محیط‌های با pH متفاوت واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال، تتراها، که به ماهی‌های آب شیرین گرمسیری کوچکی مانند بتا، ماهی قرمز و گربه‌ماهی تعلق دارند، در محیط‌های با pH پایین‌تر بهتر رشد می‌کنند. از سوی دیگر، گونه‌های دیگر ترجیح محیط‌های با pH بالا را دارند.

محدوده pH مناسب در آب آشامیدنی عموماً بین 6.5 تا 8.5 pH قرار دارد، اما بسته به نیازهای گونه‌های خاص ماهی و شرایط آبی مخزن، ممکن است لازم باشد مقدار pH را تنظیم کنید ( افزایش یا کاهش) تا محیط بهتری برای ماهی‌ها ایجاد شود. برای نگه‌داری ماهی‌ها در شرایط بهینه، نیاز است تا pH مناسب برای گونه مورد نظر را تأمین کنید. تعدادی از ماهی‌ها به محیط‌های آبی با pH خاص نیاز دارند تا برای آنها شرایط مثالی فراهم شود. به همین دلیل، تنظیم و نظارت بر سطح pH در آکواریوم بسیار مهم است تا سلامت و رشد ماهی‌ها تضمین شود.

موارد دیگر را نیز تحت کنترل داشته باشید

درست است که حتی اگر کیفیت آب مخزن ماهی بسیار خوب باشد، وجود ماهی‌ها ممکن است به ورود مواد شیمیایی و موجودات جدید به آب منجر شود. سه مورد از رایج‌ترین عواملی که در آب مخزن ماهی ظاهر می‌شوند عبارتند از جلبک، آمونیاک و فسفات که گاهی اوقات از یکدیگر تغذیه می‌کنند.

  1. فسفات: سطح فسفات با تجمع بیشتر ضایعات ماهی و باقی‌مانده‌های غذایی در آب افزایش می‌یابد، به خصوص اگر گیاهی در مخزن وجود نداشته باشد. افزایش سطح فسفات به مرور زمان به رشد جلبک‌ها منجر می‌شود.
  2. آمونیاک: آمونیاک به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که مخزن ماهی برای اولین بار راه‌اندازی می‌شود یا هر بار که آب تعویض می‌شود. هنگامی که آب تازه وارد آکواریوم می‌شود، کلنی‌های بیولوژیکی شروع به رشد می‌کنند تا سموم موجود در آب را فیلتر کنند. اگر این مستعمرات به اندازه کافی سریع رشد نکنند، احتمال افزایش سطح آمونیاک وجود دارد.
  3. آب لوله‌کشی: آب لوله‌کشی، فیلتر شده یا غیرفیلتر شده، هیچ کنترلی بر این عناصر ندارد، زیرا آنها فقط زمانی ظاهر می‌شوند که آب وارد مخزن ماهی می‌شود. بنابراین، نباید فراموش کرد که آب لوله‌کشی نیز می‌تواند عوامل مختلفی را به محیط آکواریوم اضافه کند.

برای حفظ کیفیت آب و مدیریت این عوامل، نظارت دقیق بر شرایط آبی، فیلتراسیون موثر و تغذیه متعادل از اهمیت بسیاری برخوردارند. همچنین، تغییرات مداوم آب و تست منظم آب برای اندازه‌گیری سطوح مختلف مواد شیمیایی نیز به کنترل بهتر شرایط آبی کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری:

آب تصفیه شده برای آکواریوم ماهی شما دارای فواید زیادی است. فیلتر کردن آب به پیشگیری از بیماری‌های ماهی کمک می‌کند و آلاینده‌ها را از محیط آکواریوم شما دور نگه می‌دارد. همچنین، برای حفظ سلامت گیاهانی که در آکواریوم خود نگهداری می‌کنید نیز مفید است و به تمیزتر ماندن آکواریوم در طولانی مدت کمک می‌کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.